Pomerne nedávno som uvažovala, či prihlásiť TWDT Magazine do Podnikateľského nápadu roka. Zopár ľudí sa ma opýtalo, či sa neobávam, že mi niekto môj nápad ukradne a vytvorí podobný magazín, ako je TWDT Magazine.

Bez akéhokoľvek zdĺhavého zamýšľania sa som vedela odpoveď. Svadobný magazín nie je nič nové pod slnkom. Alternatívny svadobný magazín, spracovaný ako TWDT Magazine, je niečo úplne nové. Dovolím si povedať, že je úplnou novinkou aj v celosvetovom meradle. Nebojím sa však, že by mi niekto mohol ukradnúť myšlienku takýto magazín vytvoriť. Viete, som presvedčená, že tu už bolo naozaj všetko. V podstate aj ja pracujem len so starými dobrými nápadmi, ktoré rôznym spracovaním dostávam presne tam, kde ich potrebujem mať. To, čím viete v dnešnej dobe zaujať, nie sú ani tak myšlienky, ale práve ich jedinečné spracovanie. Môžu sa pokúsiť  „ukradnúť” mi ideu magazínu, všetky názvy, projekty, dokonca môžu skúsiť spolupracovať s ľuďmi z TWDT tímu. Pravdupovediac ma to len teší, lebo práve o to mi ide. Chcem, aby sa všetci šikovní ľudia, ktorí sa skrývajú za 4 písmenkami TWDT, dostali na výslnie. Viete, cítim sa ako hrdá matka, ak si ich talent všimne vďaka projektom TWDT magazine aj niekto iný. Pokiaľ mi však niekto neukradne môj mozog, všetko je v poriadku a ja sa nemusím obávať žiadnej  „zlodejiny”.  

Patrím k hrdým Slovenkám, ale vôbec sa nepovažujem za typického Slováka. V poslednej dobe mám pocit, že na to, aký sme malý národ, vieme naše zlé vlastnosti povýšiť nad všetko dobré, čo v nás je. Zatiaľ by som chcela hovoriť iba o dvoch vlastnostiach, ktoré k nám, bohužiaľ, patria a zaslúžia si označenie Made in Slovakia.

Najviac zo všetkého je mi ľúto, že sme, niektorí viac, niektorí menej, pozabudli na úctu voči ostatným ľuďom. Zabudli sme na to, že prácu každého človeka je potrebné si vážiť. Prečo by mala mať práca neznámeho človeka menšiu hodnotu ako práca niekoho známejšieho? Pod pojmom „známejší” myslím mediálne známych ľudí, inak označovaných aj za celebrity či osobnosti, aj keď s označením osobnosť je podľa môjho názoru potrebné narábať veľmi opatrne.

Ja si vážim prácu všetkých ľudí. Vážim si prácu tých, ktorí sú na scéne už dlhé roky, rovnako ako tých, ktorých práve objavím na ulici. Jediný rozdiel, ktorý medzi nimi vidím, sú referencie. To však neznamená, že človek bez referencií, teda inak povedané bez kontaktov, spoliehajúci sa len na svoj talent nedokáže spraviť viac muziky ako ten, ktorý už tu nejaký ten čas pôsobí a niečo dokázal. Niečo iné bolo dokázať zaujať ľudí pred 10 rokmi, pred 5 rokmi a teraz. Nehovorím len o Slovensku, keď tvrdím, že v súčasnosti sú diváci, poslucháči a samotný národ  omnoho náročnejší. Všetko tu už bolo, zaujmete ich jedine originálnym spracovaním.

Pomaly sa dostávam k podstate tohto blogu. Pred vyše štyrmi mesiacmi sme vydali číslo TWDT Magazine s názvom Made in Slovakia. Spolu s týmto magazínom uzrel svetlo sveta aj projekt Love / Made in Slovakia, ktorý sa skladal z vlajkovej lode celého spomínaného vydania nášho magazínu, teda fotografií a videa vytvorených v spolupráci so SĽUK-om, Lavagance a tímom TWDT pre TWDT Magazine. Magazín si za 4 mesiace získal čitateľov takmer na celom svete a ich počet sa už dávno ráta vo viac ako desaťtisícoch. Dostávame pozvánky z rôznych kútov sveta, od Austrálie až po USA, aby sme projekt Made in Slovakia šírili do sveta. Chcú sa nami pochváliť Slováci žijúci mimo Slovenskej republiky, chcú, aby sme ich deťom a mládeži ukázali naše krásne dedičstvo formou, ktorá je im blízka, prostredníctvom modernej hudby, videa a fotografií. Mnoho ľudí žijúcich na Slovensku mi vyčítalo, prečo sa neriadim heslom „na Slovensku po slovensky”, prečo sa mi názov Made in Slovakia zdal vhodnejší, než nejaký ľubozvučnejší slovenský názov, alebo prečo som zvolila anglicky a nie slovensky spievajúcu kapelu. TWDT Magazine bol však už od začiatku tvorený za účelom prezentácie slovenských a českých talentov vo svete. Preto je magazín prekladaný aj do angličtiny a má sledovanosť takmer všade, kde je dostupný internet. Preto slovenská kapela Lavagance a anglická pieseň. Ich angličtina je čistá a zrozumiteľná. Úplne oprávnene sa hrdo bijeme do hrude, že sme Made in Slovakia, lebo tie slovíčka majú zmysel na celom svete, ktorý už pozná, alebo pomaly spoznáva TWDT Magazine.

TWDT magazine

Keď sa ma na začiatku projektu, čo bolo niekedy v marci, pýtal môj tím prečo SĽUK a nie Lúčnica, nebolo ťažké im odpovedať. Vedela som, že Lúčnica rozbiehala projekt s I.M.T. Smile a mali už spoločné video. Síce som nevedela, ako by mal vyzerať ich samotný projekt v roku 2014, ale robiť promo iba jednému folklórnemu súboru v rámci jedného roka mi pripadalo trochu neférové. Máme dva skvelé folklórne súbory, aj keď za ten čas som sa už naučila, že SĽUK je kolektív, tak som sa rozhodla osloviť na spoluprácu SĽUK a čakala som, ako zareagujú. SĽUK aj Lúčnicu považujem za veľmi kvalitné telesá slovenského folklóru a pri oboch nepochybne máme byť na čo pyšní. SĽUK si ma vypočul a so spoluprácou súhlasil. Viac o tom, ako celý projekt vznikol, si budete môcť pozrieť v dokumente, ktorý sme pre vás natočili ešte v auguste spolu so všetkými tvorcami. Premiéru bude mať už čoskoro.

Celé číslo Made in Slovakia sme začali tvoriť v apríli tohto roku. A verte, namakali sme sa na ňom viac než dosť. Posledné fotenia prebehli v júni tohto roku. Vydali sme ho na začiatku letných prázdnin, úplne vysilení, ale neskutočne šťastní. Vďaka prekrásnemu svadobnému videu s folklórnou svadbou na hudbu od Lavagance sme spôsobili taký malý mediálny ošiaľ a chalanom sa naše svadobné video tak páčilo, že okrem toho, že pri jeho prvom vzhliadnutí vyronili aj slzu, osvojili si ho ako svoje oficiálne video aj napriek tomu, že už k svojej princeznej videoklip natočený mali. Pre nezasvätených: Lavagance je slovenská kapela, ktorá ma za sebou úspechy, ktorými sa nemôže pochváliť veľa slovenských kapiel, ako napríklad fakt, že boli predkapelou významných hudobníkov ako Depeche Mode, Duran Duran či Mando Diao.

Love / Made in Slovakia from The Wedding Dream Team on Vimeo.

Nedá sa povedať, že by nám po 4 mesiacoch, ktoré ubehli od vydania Made in Slovakia, čitateľnosť klesala. Práve naopak, od minulého mesiaca nám rastie čitateľnosť, a to najmä v Slovenskej republike. Takže z marketingového hladiska by som mala byť vlastne spokojná a milo sa usmievať popod fúzy. Rovnako mi však pribúdajú maily a správy na facebooku, či som si všimla, že Lúčnica a I.M.T. Smile nazvali svoje turné Made in Slovakia a použili podobné ornamenty, aké máme na našej titulke. Pýtali sa ma, čo s tým urobím, lebo oni s tým nesúhlasia a cítia sa okradnutí. Vraveli mi, že my sme predsa prišli s daným názvom tento rok skôr, a že a že a že… No čo je najpodstatnejšie, všetci sa tak trochu obávali, že taký krásny projekt by dané turné mohlo prevalcovať, ale tým nesprávnym spôsobom. Chvíľku mi trvalo, kým som im vysvetlila, že letáčiky v schránkach, či vypredané koncerty v Bratislave a Košiciach neprevalcujú magazín s celosvetovou čítanosťou. Tiež som im vysvetlila, že nie som taká bohatá, aby som si mohla dovoliť kúpiť patent na Made in Slovakia alebo na vtáčikov z krásnych slovenských ornamentov, takže s tým nič urobiť nemôžem. Jednoducho jedno aj druhé vie používať ktokoľvek za akýmkoľvek účelom.

Keďže však nie som typický Slovák, tak druhá už spomínaná, nie práve pozitívna, slovenská vlastnosť, ktorou je sedieť v kúte a čušať, mi nie je blízka a svoje si veru poviem. Nie preto, aby som si hladkala vlastné ego tým, čo všetko sa mi podarilo vytvoriť a aká krivda sa mi stala. Moje ego je na tom dobre, aj keď nie som mediálne známa osoba. Viem, že to, čo robím, robím dobre. Nie je to však len mojou zásluhou.

Made in Slovakia vzniklo vďaka týmto ľuďom a firmám:

Peter Jozefík, Jaro Mĺkvy, Veronika Lučanská, Dalibor Kristek, Jana Gavalcová, Andrea Lengyelová, Barbora Babicová, Katarína Prekopová,  Zuzana Benková, Adriana Čahojová, Eva Ševčíková, Milan Lasica, Vierka Šinská, Alex Kiňová, Boris Reichel, Filip Frame, Ivana Butalová, Jakub Šteinecker, Katarína Haršanyová, Kristiana Vavrekova, Lenka Imrichová, Lucia Humer, Patrik Gubiš, Zdenko Roman, Zuzana Lobotková, Jaroslava Mareková, Magaela, Saška Kalinayová,  Maja Danišová, Jana Bukvaiova, Models: Vladimíra, Frederika, Kristína, Andrea Pojezdálová, Anna&Peter, Patrícia&Robo, Zuzan&Jozef, folklórny súbor Podpoľanec, Eva&Mário&Hanka, leteckaskola.sk, Viera Futáková, Didy&Boris, Odevný dizajn Trenčín, Petra Pršová, Milada Sabolová, Miriam&Pali&Šarlotka&Leo, Katarína&Maťo, Incheba Expo Bratislava, Zlatica Hujbertová, Simona&Lukáš, Tatry Mountain Resorts, Rotunda Restaurant, Veronika&Tibor, Lenka Sršňová, Andrea Frnčová, Stanka Šulganová, Models: Kristína, Michaela, Julia, Nina, Jana, Zuzana, Diana, Jozef, penzión Vila Emma, Vanda Berithová, Models: Kamila, Vlado, Zuzana, Petr, Ján a tanečníci zo SĽUKu, Stanislav Marišler, Lavagance, Ponteo Activity Park – Rusovce, Mirka Kysucká, Katarzia, Prešporský Junáci, Jarka Wurll Kocanová, Ceccilia, Veronika Kostková, Timea Hambálková, Models agency: Mix models management, HM models, Slovakia Models Management, Heriett Models, M management, Maja Volková, Ľudmila Píptová, Models: Marika, Mirka, Petra Áčová, Models: Diana, Zuzana, Úrad vlády Slovenskej republiky, MINI Cooper Bratislava, AutoPalace Bratislava, Europapier, Green Plantation, Joico, Digitalnatlaciaren.sk, Liliana.sk, Kanovits media, SND, cukráreň Wagner, Andy Geöreöghová a ešte mnoho modeliek a hostesiek počas akcie Svadba ako sen s TWDT magazine a úžasne množstvo obetavých ľudí, ktorí jednoducho “len” pomáhali tvoriť TWDT Magazine s témou Made in Slovakia.

Veru, čítate dobre, je to plod spoločného úsilia vyše 150 ľudí a mnohých firiem, vďaka ktorým vznikol taký krásny projekt, akým je Made in Slovakia. A ja sa za týchto ľudí a zároveň aj za TWDT Magazine a Made in Slovakia hrdo postavím. Ešte by som rada spomenula čerešničku na torte. Made in Slovakia od TWDT Magazine vznikol bez akejkoľvek finančnej podpory. Všetci spomínaní, ktorí sa na tomto úžasnom vydaní magazínu a taktiež aj na videu podieľali, tvorili bez nároku na honorár, ba čo viac, investovali do mojej myšlienky aj svoje vlastné financie a preplácali si cesty, či techniku. A po štyroch mesiacoch príde turné I.M.T. Smile a Lúčnice s réžiou pána Ďurovčíka. Nechcem, aby vznikol dojem, že si dovoľujem im niečo vyčítať. Mne osobne sa myšlienka spojiť folklór a modernú hudbu páči a voči turné nemám vôbec výhrady. Naopak veľmi im držím palce. V tichosti posledných šesť mesiacov sledujem jeho tvorbu a dokonca na ich promo fotografiách pracovala jedna z fotografiek TWDT Magazine. Predstavovanie folklóru mladým ľudom formou, ktorá im je blízka, presadzujem už od roku 2010. V roku 2010 som v amfiteátri v Nitre vytvorila a zorganizovala dvojdňový festival ART fest. Jeden deň bol tematicky venovaný práve folklóru a niesol názov FOLKLOR DAY. Už v tej dobe sme mali kapely ako Čechomor, BUTY, či XINDLa X poobliekaných do krojov a  pri nich krepčili folklórne súbory. XINDL X, ak si dobre pamätám, mal dokonca detviansky kroj. Aj ja sama si veľmi rada pozriem, aký bude program Made in Slovakia v réžii pána Ďurovčíka s I.M.T Smile a Lúčnicou.

Jediné, čo je mi tak trochu ľúto a čo vo mne hneď od začiatku vyvoláva negatívny dojem, ktorý je možno pre tvorcov tohto turné bezvýznamný, je názov samotného turné a jeho vizuálna stránka. Promo materiály turné boli vydané štyri mesiace po vydaní TWDT Magazine s číslom Made in Slovakia a nedá mi neoznačiť dôvody, pre ktoré vznikla celá situácia okolo spomínaných dvoch projektov, za typicky slovenské a absolútne zbytočne vytvárajúce negatívne prostredie. Aj keby mali názov vymyslený už na začiatku tohto roka, my sme s ním verejne prišli skôr. Mňa nikto z vedenia manažmentu Lúčnice alebo I.M.T. Smile nekontaktoval, že „počuj mladá, ale my si chceme takto nazvať naše turné”. Hneď by som sa ich opýtala, načo je dobré nazývať slovenské turné výhradne slovensky spievajúcej kapely Made in Slovakia, a tiež že by nebolo na škodu vymyslieť skôr názov podľa pesničky od I.M.T. Smile alebo, čo by bol ešte lepší marketingový ťah, vymyslieť súťaž pre svojich fanúšikov a dať im tak možnosť vymyslieť názov z názvov pesničiek ich obľúbenej kapely. Neviem, či si tvorcovia tohto turné uvedomujú, ako veľmi premárnili marketingové bohatstvo, ktoré mohli využiť pri tvorbe turné a zároveň tvorbu samotnú spojiť s promom. Takto vytvorili niečo, čo tu už bolo mnohokrát, teda minimálne na ART feste, a som veľmi zvedavá na spracovanie. Lebo na vytvorenie kľúčových aspektov, teda názvu a vizuálu, vlastne iba použili to isté, čo už tento rok, presnejšie pred štyrmi mesiacmi, vzniklo v spolupráci SĽUK-u, Lavagance a TWDT Magazine. Je síce pravdou, že my sme turné nevytvorili, no chystáme sa vytvoriť projekt, v rámci ktorého ak zabezpečíme financie, vytvoríme aj turné, kde by som veľmi rada pozvala k spolupráci aj Lúčnicu. Znie vám to neuveriteľne? SĽUK a Lúčnica v jednom projekte a možno dokonca na spoločnom turné? Ja dúfam, že tú slovenskú náturu odsunieme do úzadia a že to až také neuveriteľné predsa len nebude. Keby som videla vizuál tohto turné ešte v júni, buď by som sa tých vtáčikov na našej titulke vzdala, alebo by sme im vymysleli trošku kreatívnejší vizuál.

Nebuďme, prosím, typicky slovenskí a majme úctu voči ľuďom, voči ich talentu a ich práci. Tých 150 ľudí si úctu naozaj zaslúži, pretože to, čo vytvorili, bolo zo srdca a bolo a je to I love aj napriek tomu, že ich mená nie sú mediálne známe. Možno neviete, kto som a prečo si dovoľujem vyjadrovať sa k takým veľkým menám, akými sú Lúčnica, I.M.T. Smile a pán Ďurovčík. Ja si ich prácu vážim a nikdy by som si nedovolila bez ich vedomia použiť to, čo vytvorili v rámci  jedného roku v skoršom období, a najmä nie v prípade, ak by sa tvorili dva zdanlivo podobné projekty. Skúsme, prosím, pochopiť, že spoluprácou a komunikáciou dosiahneme omnoho viac ako vypredanú Inchebu.
… Vaša Dušana TWDT

I Love / Made in Slovakia from The Wedding Dream Team on Vimeo.


Komentáre